Hong Kong & Taiwan 2011 – del 2

31Dec11

26/12-2011

Sitter på toget til Ruifang og trives.

Det tok en ukes tid å lande ordentlig etter den lange flyturen. Jet-laget satt i lenger enn jeg kunne ønske, det tok tid å bli kjent med noen nye venner, og jeg har vært en del syk, fram til jeg kom på å begynne med allergimedisinene igjen. Raskt oppsummert er jeg lei av reisinga mellom her og hjemme, og det midlertidige preget alt får mens jeg er her – midlertidige bosteder, midlertidige venner. Neste gang jeg reiser ned håper jeg det kan være for å gjøre noe nyttig, og for en lengere periode. Likevel er 2 uker perfekt for ferie – lenge nok til å glemme hverdagen hjemme, og kort nok til at man ikke sliter seg ut.

Turen til Taiwan og oppholdet her har gått helt knirkefritt. Nå bor jeg på the Flip Flop Hostel, som er nytt, stort, og fullt av hyggelige mennesker. Om du lurer på hvor du skal bo i Taipei, og det er fullt på the Chocolate Box, så er Flip Flop verdt et forsøk.

I dag går turen forhåpentligvis til Jiufen, et sted som har blitt populært blandt turister som ikke vil reise for langt unna Taipei. Det ligger i en fjellside, ute ved kysten helt nord i Taiwan, og er historisk viktig på flere måter

Historie har blitt spennende i det siste. Alt det jeg lurer på når jeg ser rundt meg er visst direkte forårsaket av historien. Hvem skulle trodd det? Og ofte ser man sammenhengen mellom hendelsene…

Et par timer seinere

Tilbake på toget. Har vært i Jiufen. Ikke så spennende – mer kaldt og vått i dag, men greit å ha vært der. Så gjelder det bare å få sett Spirited Away, og se om jeg kan kjenne igjen omgivelsene.

Historie, ja. Før har jeg sett på historie mest som en belastning, men nå har jeg så mange spørsmål. Hvorfor er folk så hjelpsomme på Taiwan, og så mye mer laidback enn i andre land? Hvordan og hvorfor ble de så vanvittig opptatt av miljø? Hvor har de gjort av alle søppelkassene? Hvordan passer innlandskina, Japan, og Maoriene inn i det hele? Her må det nok lesing til.

Det var alt for denne gangen. Skal prøve å skrive igjen når jeg er tilbake i Hong Kong.

Fortsatt god ferie til alle!



No Responses Yet to “Hong Kong & Taiwan 2011 – del 2”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

